Alla inlägg under augusti 2007

Av Liv - 24 augusti 2007 21:02

Den funkar ju bra, men det finns ett litet, litet problem. Det g[r inte att st'lla om till svenskt tangentbord!!! Det inneb'r, som redan 'r uppenbart, att de tre sista vokalerna i v[rt svenska alfabet inte kan [terges. F[r erk'nna att jag inte 'r 100 procent n;jd med det. Gulligt av honom att bygga och t'nka p[ mig, men... det blir lite problem. F[r se om jag tycker att det 'r m;jligt att skriva n[got mer idag. Jag vill, jag vill, jag vill egentligen.

Av Liv - 24 augusti 2007 13:11

Tonårstemat fortsätter, det är ett aktuellt ämne i mitt liv just nu.


Om att vara ung

Låt mig få vara en trotsig tonåring
jag kommer att bli vuxen.

Låt mig få skrika och springa min väg
jag kommer att återvända.

Låt mig få finna min egen väg
jag kommer ändå att söka.

Låt mig få snubbla
jag kommer att resa mig.

Låt mig få deppa och vara sur
jag kommer att bli glad igen.

Låt mig få hitta mitt eget liv
jag kommer ändå att lämna er snart.

Låt mig få ha hemligheter
jag kommer att berätta dem sedan.

Låt mig inte bli sårad
jag litar ju på er.

Låt mig prata när jag behöver
jag klarar inte det här själv.

Låt mig få gå när jag är redo
men släpp mig inte helt.

Låt mig få komma tillbaka
och vara liten när jag inte längre vill vara stor.


Källa: okänd

Av Liv - 23 augusti 2007 20:12

Varje gång jag lägger något "disknödigt" i den tomma diskhon tror jag att jag inom kort ska ta reda på det.

Sällan blir det så.

Av Liv - 23 augusti 2007 20:07

Jag fick syn på dem idag och upptäckte att jag nog undermedvetet tagit in och i möjligaste mån levt efter dem. Så här står det på urklippet (från någon tidning, jag vet inte vilken):


Monas och Olas råd till tonårsföräldrar

  • Håll dig lugn! Tänk efter innan du talar.
  • Ta hand om dig själv också, inte bara barnen.
  • Välj dina strider. Ingen orkar bråka jämt.
  • Ge inte upp! Det går att bryta onda cirklar även när det ser hopplöst ut.
  • Uppmuntra det du vill se mer av.



Av Liv - 23 augusti 2007 17:57

Min mamma har precis blivit änka efter att ha levt med pappa i över 45 år. Till saken hör att hon varit med om ytterligare traumatiska upplevelser både längre tillbaka och även i nutid. Hon är snart 65, blev arbetslös för knappt ett år sedan, men blev sjukskriven strax efter pappas bortgång. Bara några veckor, tre tror jag det var, av sin läkare. Idag har de ringt från Försäkringskassan och låtit meddela att de nog inte tänkte godkänna sjukskrivningen. Motivation: "sorgereaktion är ju ingen sjukdom". "Vi borde ha ett möte" (med försäkringskassan och arbetsförmednlingen) för att du lättare ska kunna komma ut i arbetslivet. Jag tror inte det är sant! Endast någon månad återstår till dess hon får ålderspension. Ett förslag de kommit med att hon ska gå en 10-veckorskurs och lära sig söka arbete ca 25 km från hemmet. Herregud!!!

Av Liv - 23 augusti 2007 17:39

... efter gårdagens cirkus. Inte ens hästskit fanns kvar. Igår morse fanns en hel cirkus utanför jobbet. Två föreställningar genomfördes under eftermiddagen och kvällen. Imorse var det tomt igen, som att inget skulle ha hänt...

Av Liv - 22 augusti 2007 13:26

Vi kommer från ett stort Ingenting in i världen.

Vi ser oss omkring, upptäcker olika rum,

sträcker oss i olika riktingar, luktar, smakar, berör.

Gör allt det kropp och medvetande är förmögna.

Det är en heltidssysselsättning,

ty världen är större än kroppen.

Och plötsligt är det afton.

Göran Tunström

Av Liv - 22 augusti 2007 09:21

Om du respekterar mig

ska jag lyssna på dig.

Om du förstår mig

kommer jag att känna mig uppskattad.

Om du uppskattar mig

kommer jag att känna ditt stöd.

Om du stödjer mig när jag provar nya saker blir jag ansvarig.

När jag är ansvarig

utvecklar jag mitt oberoende.

I mitt oberoende kommer jag att respektera dig och älska dig hela mitt liv.


Tack!

Din tonåring


"Message to Parents" från Parent as coach" av Diana Haskins. Övers: Kristina Dabrowska Haugsand.

Ovido - Quiz & Flashcards