Alla inlägg den 12 augusti 2007

Av Liv - 12 augusti 2007 21:27

Jag behöver tystnad

och ensamhet

och en språkdräkt med god passform.

Jag behöver en hemlighet

och ett slitstarkt verklighetsunderlag.

Min arbetsuppgift just nu

är att försöka ta mig ut

ur mina egna formuleringar.



Det är ett sorgearbete att leva.

Om man inte förstår det

blir man aldrig glad.


Kristina Lugn



Av Liv - 12 augusti 2007 20:39

Utöver den fyra veckor långa semestern blev det en "ofrivillig" veckas förlängning på grund av min fars bortgång. Den sista veckan var väldigt viktig, till och med helt nödvändig. Något lite har jag hunnit landa och det känns överkomligt att gå till jobbet imorgon. Veckan har innehållit mycket praktiskt arbete och känslomässig bearbetning.


Får se hur "produktionen" blir imorgon... Någon rapport lär det komma.  

Av Liv - 12 augusti 2007 19:49

Nu har det hänt igen! Jag har upprörts över det här med matvaror och priser, matens resväg och vår miljö. 


Här kommer ett exempel på en mycket vardaglig situation. Igår skulle jag köpa tomater. Det fanns minst fem varianter att välja mellan. De svenska kostade 32,90/kg och de holländska 19,90/kg. Tanke: Närodlat är bra. Transporten borde vara kortare (inte helt säkert), vilket skulle innebära mindre utsläpp och lägre kostnad. Om jag handlar de svenska gynnar det odlaren, staten, miljön och i förlängningen oss människor. Det är billigare med tomater som rest en mycket längre väg... Samma gäller kött: Det är mycket billigare med brasiliansk oxfilé än svensk. Det är ju helt sjukt!


Hur tror man att vi konsumenter ska gynna det svenska näringslivet, vårt eget land och miljön om det ska vara på det här viset? Oj, vad det var svårt att utesluta en massa svordomar.


Jag valde de svenska. 

Av Liv - 12 augusti 2007 10:06

Kom i min famn

Just nu

Livsviktigt

Livsfarligt

Så nära... 

Ovido - Quiz & Flashcards