Alla inlägg den 19 augusti 2007

Av Liv - 19 augusti 2007 20:31

De ligger och väntar på "vård", svamparna alltså. Idag blev det en tur i skogen med svampplockning. Ett antal gula kantareller och ett fåtal trattisar fick finna sig i att ändra livsform. Upplockade av oss människor och placerade i korg. Det måste vara traumatiskt för dem. Nu är de dessutom övergivna på min diskbänk, stackrarna. Jag överväger för närvarande om de ska få torka på tidningspapper eller om de ska rensas och stekas på direkten. Det får nog bli torkning.


Av Liv - 19 augusti 2007 20:18

Hade tänkt fixa korv stroganoff med fullkornsris ikväll. Det blev inställt. Orken räckte inte till. For förbi en väninna efter inköp på livsmedelsbutiken. Där bjöds det på grillat. Tackade ja till att "bara smaka", eftersom jag hade för avsikt att laga kvällsmat och matlåda till imorgon hemma. Tyvärr försvann både lust och ork. Jag tycker att det är mycket trevligare att läsa bloggar och skriva än att laga mat just nu. Fixade en varm macka med resterna av en fläskfilégryta och ost istället. Det var riktigt gott. Nu återstår bara ett frågetecken kring lunchmat imorgon. Äh, det löser sig på något sätt. Jag lär inte svälta.


Av Liv - 19 augusti 2007 19:24

Vad f-n betyder det? Så stod det när jag skrev en kommentar till ett inlägg. Hade jag skrivit fel kod (vilket jag inte tror), eller var det nå't annat som spökade?

Av Liv - 19 augusti 2007 19:21

Det är ingen konst att vara modig

om man inte är rädd.

Tove Jansson 

Av Liv - 19 augusti 2007 12:08

Mmmm, jag hade nyss en mysig stund i sängen med Winnerbäck och en banan.

Alltså, en Winnerbäck-CD i spelaren och en banan i munnen.

Vad trodde du??

Av Liv - 19 augusti 2007 10:40

Jag har sett reklam där de säger att förstoppning är långt vanligare än diarré på semestern. Trots det bär vi med oss piller mot diarré... Verkar inte helt smart. Både och kanske vore att föredra? Jaja, skit samma(!)... det är något annat jag vill komma till, vilket jag tydligen har problem med. Här förekommer endast ordbajsande utan alltför mycket innehåll. Kan det vara en slags verbal förstoppning? Nej, nu spårar det iväg - igen!


Hur som helst har jag tänkt på det där med förstoppning och dess orsaker. Vanligtvis pratar man om ökat intagande av fibrerrik mat, bulkmedel och motion som botemedel. Brist på detsamma skulle alltså vara orsakerna. Det har naturligtvis betydelse, men jag tror det finns ytterligare en viktig orsak: återhållna känslor, dvs en slags känslomässig förstoppning.


Tokigt, på gränsen? Kanske det, men tänk om man är rädd för att uttrycka sig, visa sig som man är, om man vill hålla vissa delar inom sig själv - är det då inte helt logiskt att man håller igen andra fysiska behov? Kropp och själ hör ju faktiskt ihop, även om vi oftast delar på det inom vården (helt sjukt förresten). Alltså, om man täpper till känslomässigt så stänger man igen kroppen på flera sätt, bland annat där bak.


Har ni tänkt på att det finns rätt många som faktiskt inte kan göra 2:an utan att läsa. Att släppa ifrån sig något blir alltså svårt utan att fylla sig med något nytt...


Jaha, jag kanske behöver friskluft...  

Av Liv - 19 augusti 2007 10:22

"Man kan inte skälla på en bäbis för att den inte kan räkna derviata."

Aftonbladets Simon Bank om att Elfsborg som väntat inte hade en chans mot Valencia.


Citatet hittade jag på an av sportsidorna i lokaltidningen. Det är ju himla bra sagt. En tanke det nog är bra att återkomma till i  många sammanhang.

Ovido - Quiz & Flashcards