Alla inlägg den 9 augusti 2007

Av Liv - 9 augusti 2007 21:21

Jag har en stark skepsis till förenklade positivitetsmetoder som ofta återges i magasin, vecko- och dagstidningar. Då menar jag sådant som: fem snabba steg till bättre självkänsla, bli av med fobin på fem minuter, titta dig i spegeln och säg till din spegelbild att du är vacker varje morgon i fem morgnar så kommer du känna dig vacker.


Eftersom jag ändå har ett stort intresse för ämnena händer det att jag läser. Utifrån det försöker jag värdera och sortera. Ibland hittar jag något jag gillar.


Ett fynd jag gjort i denna positivitetsdjungel är idén om att man ska tänka igenom sin dag och skriva upp några positiva händelser/känslor. Sedan kan man läsa detta och för de dagar man inte kommer på något positivt kan man titta på föregående dagar. Det här kan jag tro är något bra. 


För denna dag har jag en hel lista positiva händelser :-)


Kroppsbehandling

Umgänge, praktiska sysslor och mat med mamma 

Flera omtänksamma sms

Flera betydelsefulla telefonsamtal 

Glädje över upplevelseberättelse från nära anhörig 

Kattkontakt

Givande, trevligt möte med man

Bakning

Lästa bloggtexter

Bloggkommentarer 

Tidvis känsla av lugn och tillit


Oj, det är så positivt att det nästan är oroande. Jag håller ändock fast vid detta och tränger undan idén om att göra en "tvärtomlista".  




Av Liv - 9 augusti 2007 20:22

Tänk om jag vore en prinsessa, hur skulle det se ut och fungera?


Många gånger har jag funderat över hur det skulle vara om kungabarnen skulle ha våldsam acne, vara feta, ha små hängbröst, tvångstankar av skiftande slag eller andra vanliga "handikapp". Knäpp tanke? Ja, det är möjligt, men jag brukar roa mig med tanken att sätta mig in i andras situation, framförallt när det gäller någon jag har kontakt med, men också när det gäller mer offentliga personer. Då försöker jag alltså föreställa mig hur jag skulle känna, vad jag skulle säga, göra och så vidare. Inte lätt, möjligen heller inte relevant, men ändå...


Vår svenska kungafamilj ser ju bra ut, vilket är trevligt och bra för dem och för oss andra.


Till saken, om det inte skulle vara så... Om exempelvis en prinsessa skulle ha bröst liknande stekta ägg, vad skulle kungafamiljen göra då? Operation, behåar med silikon, terapi.. eller vad, och hur skulle en eventuell operation förklaras i media. Eftersom de är så påpassade skulle de givetvis behöva förklara saken. Det kan vi vanliga dödliga vara glada över att vi slipper i alla fall.


Nej, jag kanske inte ska utveckla denna tanke mera. Då kanske jag blir "avstängd" från bloggagratis.


Upphovet till funderingen? En damtidning jag fått av mamma...

Av Liv - 9 augusti 2007 20:11

En hel sida fulltecknad med blogguppslag, men inspirationen dog lite. Får återkomma. De kanske måste mogna till sig lite. Sen var det faktiskt så att jag fastnade i en blogg också... Hmmm, en chokladbit skulle smaka nu!

Ovido - Quiz & Flashcards