Alla inlägg den 5 augusti 2007

Av Liv - 5 augusti 2007 22:09

Sorgen till trots har det funnits anledning till skratt flera gånger under dagen. Bland annat talade vi om musik till begravningen. Pappa gillade Air av Bach mycket, men mamma tyckte den var så tung, svår och begravningsaktigt. Jo, sa jag, men nu handlar det om just begravning. Hmmm, vi skrattade och hon tillstod att jag ju faktiskt hade rätt i det. Det får nog bli så att Air blir ett av styckena som ska spelas.


Av Liv - 5 augusti 2007 21:56

Han sa så, sjukskötaren från landstinget jag pratade med härom dagen. Det är så sant så sant. Det gäller förstås honom i hans profession. Jag tänker även att det gäller samtliga oss människor i varje situation. Tungt kan tänkas, men vilken möjlighet det finns i det här.


Riktigt bra sagt, tycker jag.

Av Liv - 5 augusti 2007 21:09

Gång på gång har jag fått bevis på att jag borde våga lita mer på min känsla. Att det ska vara så svårt att göra det?? Både inför mig själv och inför andra, till och med delvis i denna blogg, har jag återgett min upplevelse av situationen med min döende far. Idag har det åter visat det sig åter att min känsla har stämt med verkligheten. Än en gång ställer jag frågan: Varför är det så svårt att lita på sig själv?


Det finns säkert en miljard olika förklaringar på det, men jag orkar inte med dem... Åtminstone inte att spåna om dem just nu.


Ja, om du har någon är du mycket välkommen att leverera den. 

  

Av Liv - 5 augusti 2007 19:47

Som svar till de som undrat; Jodå, kvällen var ypperligt trevlig igår och det var skönt att blanda tankar och känslor med annat än sorg en stund. Jag blev glad och rörd över kommentarerna jag fått :-).


Tyvärr är inte baksmälla orsaken till dröjsmålet av detta inlägg. Det handlar snarare om att jag tidigt i morse fick ett samtal om att min nära anhöriga, som är min pappa, inte hade långt kvar. Jag slängde mig i duschen och på en halvtimme, från samtalet, var jag där (1,5 mil härifrån). Tyvärr hade han redan då somnat in. Så där har jag varit, träffat honom, smekt honom, sagt några ord, tagit adjö och jag vet inte vad. Smärtsamt, förvirrande, overkligt...


Min dag har alltså handlat om död, sorg, kärlek och, till döden hörande, praktiska göromål. Största delen av dagen har jag varit med min mamma....


Eftersom pappa var sjuk och jag följt med på resan var det inte oväntat utifrån ett intellektuellt perspektiv, men rent känslomässigt - jag vet inte än. Jag lär återkomma när jag samlat mig något. Kanske till och med innan jag samlat mig?!



Ovido - Quiz & Flashcards