Direktlänk till inlägg 10 augusti 2007

Bäst före-märkning

Av Liv - 10 augusti 2007 16:44

Livsmedlen är märkta med bäst före-datum, ibland heter det också sista förbrukningsdag. Sista förbrukningsdag låter värre och farligare på något sätt. Man kan ju undra vad som är grunden till hur länge man anser att ett livsmedel är fräscht. I vissa fall har de säkert provat, men ibland tror jag bara de drar till med något datum. Hur är det med märkningen på torrvaror till exempel? Spelar det verkligen någon roll om vi konsumerar dem efter sex år, när hållbarheten enligt märkningen är tre år från tillverkningsdatum?


Förr använde vi och litade på våra sinnen när vi skulle bedöma om livsmedlen var ätbara eller inte. Idag stirrar vi, i synnerhet jag (!), på datummärkningen. Vi har tappat bort våra sinnen, använder de inte alls på samma sätt idag.


Bäst före betyder inte "ruttet efter". Den ironiska kommentaren minns jag fälldes i en TV-serie för många år sedan (jag tror den hette Tre kronor). Naturligtvis hade butiksägaren Reine rätt i det. Parametrar som förvaring och handhavande spelar ju stor roll och påverkar hållbarheten. Det tänker man ofta inte på. Hållbarheten kan ju vara mycket längre, men också mycket kortare än vad märkningen visar.


Tänk på hur det är med människor, inte fan finns det någon bäst före-märkning, eller sista förbrukningsdatum där. I det här fallet litar vi på våra sinnen!


Nej, nu tror jag det har spårat ur här... Får avsluta här och ta tag i något annat.


Datummärkningsslaven


PS Bäst före på människor kanske är en bra idé?! 




 
 
Marianne

Marianne

11 augusti 2007 01:14

Ibland kan det kanske vara bra med en fingervisning på vad som är ok. Att äta. Köpte 2L färska jordgubbar den 6/5 2007 för att dekorera en tårta den 7/5. Frågade försäljaren om de skulle klara sig en natt i kylen. Fick till svar, jadå vi plockade dem nu på morgonen. Visst var jordgubbarna fina dagen efter, så på men lite mer än 1L på tårtan och resten in i kylen igen. 7 veckor efter det jag köpt jordgubbarna var de lika fina som när jag köpt dem. Och sen behöll jag den i 3 veckor till och då började de torka in lite. Det var ingen här hemma som åt fler jordgubbar denna sommar.

http://ekoxenskennel

 
Ruth

Ruth

11 augusti 2007 09:11

Bäst före är bara en fingervisning, men många slänger om det går över ett par dagar även varan är perfekt. Jag låter näsan och smaken avgöra om det är ätbart eller ej, är jag tveksam så åker det ut. Tillhör väl kanske den åldern också där slit och släng inte var med i uppfostran vilket jag är glad över i dag

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

liv

11 augusti 2007 18:46

Marianne: Oooops - undrar vad dessa jordgubbar varit med om?! Förstår om familjen inte var alltför tarv på jordgubbar efter detta.

Ruth: Det låter helt riktigt det du skriver. Flera borde anamma samma metod.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liv - 26 februari 2008 19:12

Trött, trött, trött i morse när klockan ringde.   Förväntansfull - när jag vaknat till.   Irritation - Det feta tidningsbudet kom sent (efter 7), som vanligt (!). Nu ska tidningen sägas upp!   Förväntan - Besök hos frissan - ny frisyr och första prof...

Av Liv - 25 februari 2008 19:55

Idag ramlade jag över en intressant artikel i DN. Intressant så till vida att den inte helt köper, i mitt tycke, förenklade lösningar gällande bemötande. Jag har sett delar av en del "Nannyprogram" i TV där nån slags skamplats används för att få ordn...

Av Liv - 24 februari 2008 09:04

Ojojoj... det är längesedan jag var här nu. Det här är andra helgen då inget hänger över när det gäller flytt, rensning, sortering mm mm mm i mammas hus. Nu är det överlämnat till de nya ägarna. Vet knappt var jag ska börja, såhär en söndagförmiddag...

Av Liv - 13 februari 2008 19:11

Vet inte riktigt. Ännu en dag till ända. Njae, inte riktigt. Ska faktiskt alldeles strax bli upphämtad för en after work. Har inte varit på jobbet idag, men har ändå jobbat. Den sista insatsen, tror jag, i mammas hus. Ryggen är INTE riktigt bra efter...

Av Liv - 12 februari 2008 20:57

Idag blev jag faktiskt näst intill beordrad att ta semester. På något sätt framgick nog mitt tillstånd väldigt tydligt, utan att jag egentligen satt ord på hur jag mådde. Chefen är orolig att jag ska klappa ihop helt. Jag lovade att ta semester åtmin...

Ovido - Quiz & Flashcards