Alla inlägg den 16 september 2007

Av Liv - 16 september 2007 10:04

Igår kväll bjöd en väninna mig på en av stadens restauranger. Restaurangen är ganska nyöppnad (i somras) och det finns ambitioner att den ska vara av lite finare "sort".


När vi kom in fick vi vänta en stund innan vi blev placerade vid ett bord. Under den stunden hann vi höra och se när ett sällskap vinkade till sig en servitris och tydligen påpekade att de inte fått in varmrätten. Med stora ögon och hakan i knähöjd sa servitrisen "Har ni inte fått in varmrätten? Åååh, ursäkta, jag ska kolla med köket."


Väninnan och jag blev placerade. Vi hade precis satt oss när samma servitris gick fram till grannbordet och frågade om de ville ha in desserten. Sällskapet tackade vänligt nej, och utttryckte att de gärna ville ha in varmrätten. Servitrisen svarade: "Har ni inte fått in varmrätten? Åååh, ursäkta, jag ska kolla med köket." Vi hörde sällskapet glatt spekulera i anledningen till att de inte fått in varmrätten. De hade tankar om att de såg mätta ut och/eller övergödda. Både de och vi fick oss ett gott skratt.


Vi funderade naturligtvis över sannolikheten att även vi skulle få sitta och vänta, om vi kanske behövde byta restaurang. Beslutet blev ändå att testa stället. Vi gjorde vår matbeställning och jag ville dricka vitt vin till min gös. Jag är ingen vinexpert, så jag frågade vilket vitt hon rekommenderade till just den rätten jag beställt. Svaret blev: "Det mesta funkar väl" Jaha, något förvånad och med en liiiten vägledning valde jag ändå vin.


När min mat kom fanns något vackert på min tallrik, ett slags tunt rutnät som låg som ett tak över fisken. Jag hade aldrig sett något liknande utan frågade spontant vad det där var. Servitrisen sa "Jag vet inte riktigt, det är någon dekoration (det kunde jag se). Jag kan fråga i köket". Det var inte världsviktigt för mig, men jag var intresserad och trodde faktiskt att de visste vad de serverar. 



Stackars personal. De borde verkligen göra något åt servisen om de vill marknadsföra sig som en finare restaurang. Tjejen var absolut inte otrevlig och gjorde absolut sitt bästa, men det räckte inte riktigt ända fram.


Vi hade i alla fall en riktigt trevlig kväll, maten var jättegod och väntetiden helt okej.  

Av Liv - 16 september 2007 09:51

Intuitionen är en gudomlig gåva och det rationella intellektet en fantastisk tjänare,

men vi har skapat ett samhälle där vi gjort tjänaren till herre.


Einstein

Ovido - Quiz & Flashcards