Alla inlägg den 9 september 2007

Av Liv - 9 september 2007 21:16

För mig är kultur allt det som öppnar själen - man kan resa ut men man kan också resa in i sig själv.

Jytte Hilden 


Tänkvärt, speciellt... det ligger nog något i det. *fortsätter fundera* 

Av Liv - 9 september 2007 21:02

Med anledning av dagens kommunikation med sonen är jag övertygad om att jag skulle ha en stor chans att ta medalj i ett eventuellt VM för pinsamma föräldrar.


Jag vet inte om det är bra eller dåligt... 

Av Liv - 9 september 2007 20:40

Jag är så fullpumpad med intryck från de senaste dagarna (bland annat Gotlandsresan) och känner ett starkt behov av att uttrycka delar av dem. Men, det går bara inte. Det är så knökat att jag inte får fram någonting. Ungefär som när någon städerska proppat en servett-/handdukshållare så full att det inte går att dra ut en enda servett. Antar att det behöver mogna lite till. Kanske blir det då något mer "luft" bland tankar/känslor/upplevelser, så att de kan särskiljas...


Av Liv - 9 september 2007 19:57

I mitt bostadsområde finns ett antal flyktingfamiljer. Några är från Afrika. Jag brukar betrakta dem och förundras över deras, åtministone till synes, livslust. Idag har jag sett sex barn leka med några slags vapen. De fäktades med något, och vad jag kunde se så var det köksstolsben. Leken var intensiv men på något sätt respektfull och såg inte alls farlig ut. Det finns en livslust och energi som är härlig att se. Uppenbart är också deras utstrålning av stolthet. Det är fascinerande att betrakta dem.


Jag känner mig nyfiken på deras liv och tänker att det finns en hel del att lära av dem.

Av Liv - 9 september 2007 19:01

"Vem är det som orkar lyssna på dig när du berättar om ditt liv?" Det var sonens kommentar i morse, när han sömndrucken klev in i köket under tiden för ett telefonsamtal jag hade med min före detta svärmor.


Jag tänker flera saker kring det. Han hörde samtalet, att jag berättade om mitt liv och vad jag känner just nu. Kvinnan jag pratade med är verkligen intresserad och ringde upp för att höra efter hur jag har det. Sonen kunde tydligen alls inte förstå att någon skulle kunna tycka det var intressant. Sorgligt kan jag å ena sidan tycka, men å andra sidan kanske det betyder något i förlängningen?! Ytterligare en referens som odlas och förstärkas i hans värld. Jag berättade förstås vem jag pratade med. Han lämnade rummet och muttrade strax därefter att "uppmuntrande att prata om det". En ironisk kommentar visserligen, men som sagt tror och hoppas jag att det kan innebära något positivt för honom längre fram i livet. Dels att han får uppleva att det finns människor att prata med, dels att det är möjligt att prata om sig själv och sina upplevelser. Ja, säkert flera saker också. Det tillför något i hans värld, bland annat att det inte bara är jag som tycker det här är viktigt.


Ambivalensen är ett faktum. Jag svajar alltså, vilket med all sannolikhet framgår tydligt här. Känslan av en stark övertygelse om att det här är bra och ett starkt tvivel...


Vem har sagt att det ska vara lätt?

Ovido - Quiz & Flashcards