Alla inlägg den 29 januari 2008

Av Liv - 29 januari 2008 19:54

Jag ser inte alltför mycket på tv. Min märkliga upptäckt nu är att jag vid två tillfällen inom loppet av en vecka sett program där man tagit upp fototerapi, som jag tidigare aldrig hört talas om.


Det första tv-fallet gällde kvinnan i en parrelation som efter barnafödande hade svårt att känna sig sexig. Bland annat fick hon vara med om fototerapi, där hon blev sminkad, sensuellt klädd och fick en tid hos en professionell fotograf för att göra en serie bilder. Därefter fick hon de, som jag tycker, vackra bilderna och kunde betrakta dessa med andra ögon än hon vanligen hade.  Det hjälpte henne att ändra sin syn på sig själv. Åtminstone så långt programmet pågick.


I går kväll såg jag delar av en brittisk dokumentär om kvinnor som skämdes över sina bröst. Deltagarna jobbade med frågan på olika sätt. En av kvinnorna hade som mål att acceptera sin kropp som den var, och var inte i första hand intresserad av bröstförstoring. (Härligt att denna vinkling visas i tv!) Hur som helst reste denna kvinna till New York, till en fotograf och tillika terapeut, för att fotografera sig. Det var ypperligt spännande att följa denna kvinna och se vad som hände, vad hon kände. Tidigare vågade hon inte visa sig utanför sitt hem, vilket blev väldigt begränsande och tråkigt eftersom hon dessutom hade två små barn. Efter foto-tillfället, som var mycket jobbigt för henne, rörde hon sig mycket friare... och skämdes mycket mindre, om ens alls för sina bröst.


Först tänkte jag att det här verkade förenklat, men ju mer jag tänker på det känns det som en bra idé. Om inte annat som komplement till att man jobbar på andra sätt med sig själv. 

Av Liv - 29 januari 2008 19:42

Det slog mig idag - igen! Alltså, det här med trosskydd. En uppsjö varianter av modeller och märken finns på marknaden. De mest förunderliga, av det jag uppmärksammat, är tre varianter.


1. Doftande trosskydd. Är det nödvändigt och framförallt, är det verkligen bra att ha parfymerade tingestar närmast en så känslig del av kroppen?


2. Trosskydd för stringtrosor. Alltså, om man är i behov av trosskydd av någon anledning (förmodligen flytningar eller lättare mens), är det då för det första lämpligt att använda string och för det andra: det eventuella som ska fångas upp av trosskyddet - hur ska det träffa denna smala eller näst intill obefintliga lilla yta som är där det förväntas komma ut? Åtminstone jag rör mig under dagarna!


3. Jag har sett en liten hårdplastförpackning innehållande trosskydd. Formen på förpackningen liknar ett hönsägg, men storleken är mindre! Alltså, hur mycket precision krävs för att detta skydd ska placeras exakt rätt i trosorna? 


Herregud! Alltså, det kanske inte är det mest smakliga inlägget, men jag kan ändå inte låta bli. Jag får ansluta mig till den viktiga mannens slutsatser i vissa frågor, dvs: det borde förbjudas. Reflektionen - behöver vi det här? är ytterst befogad.  

Av Liv - 29 januari 2008 19:41

Jag har de senaste dagarna hört på radio och läst om att "jag vet inte" är vårt vanligaste svar.

Varför är det så?

Jag vet inte. 

Ovido - Quiz & Flashcards