Alla inlägg den 1 januari 2008

Av Liv - 1 januari 2008 19:25

Några ord om sårbarhet, som varit ett aktuellt ord idag... också.


Jag tänker att en förutsättning för att visa sig sårbar är en känsla, kanske till och med övertygelse om att mottagaren inte är dömande, att mottagaren är lyhörd och närvarande.


Inte visar man sig sårbar om man tror att man ska bli förnekad, attackerad... att ens sårbarhet på något sätt ska vändas mot en? Nääe, så är det då inte för mig.


Att visa sårbarhet gör man inte hur som helst, det kräver sannerligen sin mottagare. 

Av Liv - 1 januari 2008 18:16

I och med min mors kommande flytt pågår sedan en längre tid en rejäl rensning i hennes hem. En och annan pinal har hamnat här hemma, bland annat "Funderingsbok för badrum och andra våtutrymmen" av Staffan Lindén. Den är tryckt 1971 och jag har flera gånger varit på väg att kasta den. Något har gjort att den ändå sparats. Det finns ett stort antal citat i den, vissa av dem växer. Här kommer några smakprov:


"Tiden förändrar allt, utom något inom oss som alltid förvånas över förändringar"

Thomas Hardy 


"Det är svårt att finna lyckan inom sig och omöjligt att finna den någon annanstans."

Chamfort 


"Om stenåldersbarnen hade lytt sina föräldrar, hade vi fortfarande levat i stenåldern." 

Red Top 

Av Liv - 1 januari 2008 18:02

Jag lånar ordet "stort" av mannen. Det är ett bra, beskrivande ord. Knappt hade jag lämnat honom idag på eftermiddagen förrän jag ville tillbaka till det sammanhang vi befann oss i. En stor omtumlande känsla. Äkthet, ärlighet, liv och närvaro. Fantastiskt härligt och samtidigt aningen skrämmande.


Det känns som en futtig beskrivning av en stor upplevelse. 


Av Liv - 1 januari 2008 17:17

Japp, nytt år är det nu... Det känns spännande och pirrigt på något sätt att fundera över hur det här året kommer att ta sig ut. Jag är förhoppningsfull och nyfiken, men vill i vanlig ordning försöka leva i så stor närvaro som möjligt. Alltså, inte tänka för mycket på morgon- eller gårdagen utan leva just nu. Upprepning, upprepning - men viktigt viktigt och inte alltid så lätt.


Att "öppna" sinnena ännu lite mer, alltså känna smakerna, dofterna, beröringen, höra ljuden och ha förmågan att se - kanske på ett nytt sätt.


Det vill jag.


Att dessutom låta sinnena bilda orkester, känna hur de i ett samspel skapar upplevelsen av något större än var del för sig.


Det vill jag.


Svammel kanske, men jag vet precis hur jag menar inuti mig själv. Tänk om jag kunde förmedla det.


Ovido - Quiz & Flashcards