Direktlänk till inlägg 15 december 2007

Stearin, harmoni och tomhet

Av Liv - 15 december 2007 20:02

Stearinet på ett av ljusen intill mig har formats vackert. Vanligtvis brinner ljusen lugnt och fint. Något har idag gjort att lågan fladdrar, ljuset brinner lite oroligt, stearinet rinner ner och bildar en vacker form. Det har först runnit ner utmed ljuset, sen utanpå det igen och igen. En liten växande "bulle" har bildats och fortsätter att bildas. Hur blir det sen? Spännande. Det är som i livet. Man vet inte riktigt hur det blir.


Har just avnjutit en trevlig och god middag med sonen. Han var hänförd över planksteken som serverades och inmundigades. Det var roligt. Sonen hade en del i middagstillagningen, vilket uppskattas av mig och troligtvis även av honom. Smuttar just på en liten skvätt vin som återstår efter middagen.


Samtidigt som det känns skönt harmoniskt finns en liten tomhet inom mig. Vet inte riktigt vad den kommer av. Kan ändå säga att tomheten inte känns oändlig. Kanske är det så att just den här tomheten uppstått för att jag ofta den senaste tiden haft förmånen att uppleva en stark glädje och mening med livet. 

 
 
Marianne

Marianne

16 december 2007 00:14

En levande brasa eller ett levande ljus som brinner är fascinerande att sitta och titta på. Det finns nog inte många som kan låta bli att sitta och röra runt i elden med en pinne. Eller fundera på vad det smälta stearinet föreställer eller peta i det smälta stearinet från de brinnande ljusen.
Jag tror nog att alla människor känner en viss tomhet ibland. Även om de är både lycklig och tillfreds med sitt liv.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Miranda

Miranda

16 december 2007 22:20

Vet inte alls om det är detsamma, men jag kommer att tänka på att jag ibland kan känna en slags tomhet i lugnet. Det är inte en obehaglig känsla, men en som kanske kommer av att det blir utrymme för saknad och andra känslor. Sånt som jag annars inte riktigt lyssnar på.

Det låter väldigt fint det lugn du beskriver, skönt. Kram till dig!

http://mirandasmellanrum.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liv - 26 februari 2008 19:12

Trött, trött, trött i morse när klockan ringde.   Förväntansfull - när jag vaknat till.   Irritation - Det feta tidningsbudet kom sent (efter 7), som vanligt (!). Nu ska tidningen sägas upp!   Förväntan - Besök hos frissan - ny frisyr och första prof...

Av Liv - 25 februari 2008 19:55

Idag ramlade jag över en intressant artikel i DN. Intressant så till vida att den inte helt köper, i mitt tycke, förenklade lösningar gällande bemötande. Jag har sett delar av en del "Nannyprogram" i TV där nån slags skamplats används för att få ordn...

Av Liv - 24 februari 2008 09:04

Ojojoj... det är längesedan jag var här nu. Det här är andra helgen då inget hänger över när det gäller flytt, rensning, sortering mm mm mm i mammas hus. Nu är det överlämnat till de nya ägarna. Vet knappt var jag ska börja, såhär en söndagförmiddag...

Av Liv - 13 februari 2008 19:11

Vet inte riktigt. Ännu en dag till ända. Njae, inte riktigt. Ska faktiskt alldeles strax bli upphämtad för en after work. Har inte varit på jobbet idag, men har ändå jobbat. Den sista insatsen, tror jag, i mammas hus. Ryggen är INTE riktigt bra efter...

Av Liv - 12 februari 2008 20:57

Idag blev jag faktiskt näst intill beordrad att ta semester. På något sätt framgick nog mitt tillstånd väldigt tydligt, utan att jag egentligen satt ord på hur jag mådde. Chefen är orolig att jag ska klappa ihop helt. Jag lovade att ta semester åtmin...

Ovido - Quiz & Flashcards