Direktlänk till inlägg 6 december 2007

Snabbare och snabbare?!?

Av Liv - 6 december 2007 21:39

En av dagens "jobbaktiviteter", närmare bestämt genomläsning av ett nationellt strategidokument för IT i vården. Jag vet, det låter inte alltför upphetsande. Ganska intressant är det ändå. Hur som helst så för det mina tankar till att vi borde ha större respekt för att saker tar tid och att vi nog förenklar saker lite för mycket ibland.


Visst, vi har tillgång till teknik som kan ge snabbare kommunikationsvägar med exempelvis Internet, e-post och olika IT-stöd. Det anser jag inte är något likhetstecken med att vi klarar förändringar snabbare. Människorna och processerna med organisation och verksamhetsutveckling måste pågå parallellt (helst innan) och det tar längre tid än att tekniskt implementera den senaste tekniken, det senaste systemet osv. Det är ju trots allt människorna som ska använda sig av tekniken och tekniken ska stödja verksamheten. Alltså, om man förbiser vikten av att människorna ska vara med på tåget blir det inte lyckat. Det finns ju en miljard exempel på det!


Det står mycket, både i det dokument jag halvvägs läst igenom idag och på många andra ställen om att arbetet ska effektiviseras, förändras, fokus ska ändras...Ofta handlar det om pengar. Det ska bli snabbare, billigare och bättre.


Kan allt gå snabbare och bör allt gå snabbare?

- Nej, jag tror faktiskt inte det. I vissa fall ja, i andra fall - absolut inte. Framförallt tycker jag man behöver ändra fokus och inse att förändringar tar tid och att IT-stöd inte löser verksamhetsbrister och brister i ledarskap.


Snabbare - ja, det finns en uppsjö av artiklar om snabba lösningar när det gäller männsikors lycka också. Kognitiv beteendeterapi hjälper allt och alla, artiklar om 3-stegsmodeller (3 punkter) för bättre självkänsla, snyggare rumpa, slätare hy osv osv. Va' fan! Ett mönster/beteende man haft i ett helt liv - ska det kunna försvinna på tre behandlingar eller genom att jag läser en artikel med en checklista i en kvällstidning. Nej, det tror jag inte! Det kräver mycket mer arbete och tid. Jag är helt övertygad att det går att förbättra saker, men det tar tid.


Vi har priser och utmärkelser för idrottsinsatser, forskningsresultat, upptäckter, musik, skådespelare. Jag säger inte att det inte ska finnas, det jag vill peka på är att vi allra mest hyllar presterandet.


Sällan eller aldrig har jag hört/sett någon som fått pris eller uppmärksammats för sin personliga utveckling, sin förbättrade självkänsla, sin närvaro, sin empatiska förmåga, lyhördet eller liknande. Inte för att det kanske behövs, det får var och en ge sig själv.


Det blir inga varaktiga och grundade förändringar om man förenklar för mycket.


Jodå, jag känner till en vanlig kommentar på ett sånt här uttalande: Varför ska man krångla till det? Så ser inte jag det.


God afton!





 
 
Marianne

Marianne

7 december 2007 00:31

Jag lånar dina slutord. Varför ska man krångla till det?
Dagens teknik kan i många fall fördröja och förhindra folk att jobba effektivt.
Ibland så är papper och penna det snabbaste sättet att utföra ett arbete på.
Och du har rätt i att vissa saker måste få ta tid.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Miranda

Miranda

10 december 2007 20:56

Bra skrivet! Det börjar ju faktiskt märkas konsekvenser nu av att man prioriterar pengar framför människor. Tänker på alla verksamheter man säljer ut till den som gör det billigast sen blir det tågkaos, vårdskandaler och en massa.

Inom mitt yrke har man datoriserat vädigt många moment som tidigare var manuella, men det är en erfarenhet att med tekniken kommer nytt arbete där man spar in på annat. Nu har man bättre kontroll över vissa saker och då lägger man tid på det. Tidigare brydde man sig inte om det eftersom man inte hade den överblicken.

Tänker också på det du skriver att människorna måste få tid att hänga med i utvecklingen. Det kan lätt bli så att de som inte tar till sig tekniken så lätt kommer efter, inte räknas med på samma sätt som de som har lätt för det. Det får inte vara svårt, inte ta tid som du säger.

http://mirandasmellanrum.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liv - 26 februari 2008 19:12

Trött, trött, trött i morse när klockan ringde.   Förväntansfull - när jag vaknat till.   Irritation - Det feta tidningsbudet kom sent (efter 7), som vanligt (!). Nu ska tidningen sägas upp!   Förväntan - Besök hos frissan - ny frisyr och första prof...

Av Liv - 25 februari 2008 19:55

Idag ramlade jag över en intressant artikel i DN. Intressant så till vida att den inte helt köper, i mitt tycke, förenklade lösningar gällande bemötande. Jag har sett delar av en del "Nannyprogram" i TV där nån slags skamplats används för att få ordn...

Av Liv - 24 februari 2008 09:04

Ojojoj... det är längesedan jag var här nu. Det här är andra helgen då inget hänger över när det gäller flytt, rensning, sortering mm mm mm i mammas hus. Nu är det överlämnat till de nya ägarna. Vet knappt var jag ska börja, såhär en söndagförmiddag...

Av Liv - 13 februari 2008 19:11

Vet inte riktigt. Ännu en dag till ända. Njae, inte riktigt. Ska faktiskt alldeles strax bli upphämtad för en after work. Har inte varit på jobbet idag, men har ändå jobbat. Den sista insatsen, tror jag, i mammas hus. Ryggen är INTE riktigt bra efter...

Av Liv - 12 februari 2008 20:57

Idag blev jag faktiskt näst intill beordrad att ta semester. På något sätt framgick nog mitt tillstånd väldigt tydligt, utan att jag egentligen satt ord på hur jag mådde. Chefen är orolig att jag ska klappa ihop helt. Jag lovade att ta semester åtmin...

Ovido - Quiz & Flashcards