Alla inlägg den 30 juli 2007

Av Liv - 30 juli 2007 21:23

Ofta ser jag tanter med hår färgat/tonat i vattniga blålila toner. Vadan detta? Är blått och lila hår snyggare än vitt och grått (som jag antar de har som grundfärg)? Hela håret är det också. Jag har aldrig sett någon med blå eller lila slingor, eller bara lila lugg...


Så länge jag kan minnas har jag sett tanter med denna hårfärg. Är det något hormonellt fenomen som inträffar i kvinnan sådär en 15 år efter klimakteriet? Ja, som framkallar en slags längtan efter blått hår. I så fall skulle det innebära att även framtidens tanter kommer att se lika ut i håret. Gud va' tråkigt. Om det inte är något stadium efter klimakteriet är det konstigt att inte smak/mode förändras. 


Lite starkare färg vore häftigt. Om man ska hålla sig till blått kanske koboltblått kunde vara ett alternativ. Det har jag sett är modernt till hösten också. 


Äh, fan vilket onödigt inlägg från en kvinna som har en bit kvar till blåhårsstadiet.  





Av Liv - 30 juli 2007 09:21

Ett citat av en man i min egen ålder. Det är rätt starkt uttryckt... Han sa det för flera veckor sedan, men det har klingat många gånger i mitt huvud sedan dess. Han uttryckte det så naturligt och självklart... För info kan jag berätta att mannen är mycket intresserad och kunnig inom några av kulturens områden.


"Utan kultur ruttnar jag"

Jag tror att det här gäller alla oss människor. Vi påverkas av konst, musik, offentliga utsmyckningar, litteratur, film, teater osv osv. Vi är bara olika medvetna om när vi konsumerar kultur och hur det påverkar oss. Ordet kultur kan ibland uppfattas som lite fint, laddat. Inte tänker många (det behöver de inte heller) att de är kulturkonsument när de exempelvis går på bio eller lyssnar på en skiva.


Vad är vi rädda om vid krig och sabotage?

Jo, kulturminnen! Det är en del av oss och vår historia, det är något vi vill bevara.


Vad gnäller vi om i vår hemkommun?

Om det ser för jävligt ut. Just nu pågår nån kampanj i en av våra lokaltidningar där folk ska skicka in hur skräpigt det är Ludvika. Det är en annan historia. Vi vill i alla fall ha det snyggt omkring oss. Miljö och utsmyckning är viktig.


Ja, det finns hundra saker till, det viktiga är att "Utan kultur ruttnar vi allihopa"

Av Liv - 30 juli 2007 00:37

Jag har sett gående grodor för första gången i mitt liv ikväll!! Vi var på en mindre väg i Lekomberg. Plötsligt stannade föraren bilen (jag fattade inte varför). När jag fick frågan om jag ville se en platt svensk groda förstod jag anledningen. Eftersom jag inte ville se en platt groda väntade vi på att den skulle flytta sig. I min begränsade värld trodde jag att den skulle hoppa iväg, men den gick!!! Fascinerande och komiskt. När den gått över vägen passerade vi. Efter en stund åkte vi samma väg tillbaka. Föraren var försiktig vid platsen för grodövergången, men grodan hade passerat. 50 m längre fram stannade han igen. Den här gången såg jag vad det handlade om, återigen en groda. Vi hade kunnat passera, men i studiesyfte avvaktade vi för att se hur den skulle ta sig fram. Samma sak igen, den gick. Det här måste vara unikt, jag kanske borde kontakta något naturprogram.

Av Liv - 30 juli 2007 00:34

... med år,

fyll åren med liv.


Vem som har sagt eller skrivit det vet jag inte, men jag vet att jag  tycker det är tänkvärt. Jag har sett det på en vägg på ett vårdhem. 




Ovido - Quiz & Flashcards