Direktlänk till inlägg 13 november 2007

Hur många porslinskatter behöver vi egentligen?

Av Liv - 13 november 2007 20:45

Ytterligare en presentbutik har idag slagit upp portarna i samhället där jag bor. Glada i hågen och nyfikna styrde jag och en kollega stegen mot den nyöppnade butiken under dagens lunchpromenad. Vad mycket saker där fanns! Allt såldes till halva priset (!) och ett stort antal kunder rörde sig i lokalen, troligtvis med en förhoppning att till ett bra pris köpa sig lite lyckligare eller fixa några julklappar.


...Äääh, här försöker jag uttrycka mig diplomatiskt och kontrollerat, men jag är egentligen förbannad. Vad mycket skit det finns! Utöver denna butik finns en Dollar Store och snart ska till mångas glädje även Rusta etablera sig här i trakten. Det finns förresten fler, men jag orkar inte räkna upp dem. Jojo, det finns bra saker i båda de sistnämnda butikerna, men det finns också jävligt mycket onödigt. Porslinskatter brukar jag ta som exempel och då brukar jag inkludera alla dessa fula och onödiga prydnadssaker, som producerats av lågavlönade människor, ibland till och med av barn, under ofta dåliga arbetsförhållanden. Å så ska vi handla det där billigt, förfula våra hem och kasta det när vi tröttnar på det. Hur många gånger hör man inte folk säga: "det är ju så billigt, så man kan ju kasta det när man inte behöver det eller om det är så dålig kvalitet att det går sönder snabbt". Vilket slöseri med resurser!


En man jag känner brukar säga att "det borde vara förbjudet att tillverka och sälja sånt där". Jag skriver under på det - absolut!


Vi konsumerar "porslinskatter" som aldrig förr, behöver vi dem verkligen?

 
 
Marianne

Marianne

13 november 2007 22:04

Nej vi behöver verkligen inte alla dessa tingel tangel butikerna. Lågprisbutiker växer upp som svampar överallt. Visst är det bra med lite konkurrans på marknaden, men när det gäller kvalitetsvaror så ligger ändå priserna likvärdiga i butikerna.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liv - 26 februari 2008 19:12

Trött, trött, trött i morse när klockan ringde.   Förväntansfull - när jag vaknat till.   Irritation - Det feta tidningsbudet kom sent (efter 7), som vanligt (!). Nu ska tidningen sägas upp!   Förväntan - Besök hos frissan - ny frisyr och första prof...

Av Liv - 25 februari 2008 19:55

Idag ramlade jag över en intressant artikel i DN. Intressant så till vida att den inte helt köper, i mitt tycke, förenklade lösningar gällande bemötande. Jag har sett delar av en del "Nannyprogram" i TV där nån slags skamplats används för att få ordn...

Av Liv - 24 februari 2008 09:04

Ojojoj... det är längesedan jag var här nu. Det här är andra helgen då inget hänger över när det gäller flytt, rensning, sortering mm mm mm i mammas hus. Nu är det överlämnat till de nya ägarna. Vet knappt var jag ska börja, såhär en söndagförmiddag...

Av Liv - 13 februari 2008 19:11

Vet inte riktigt. Ännu en dag till ända. Njae, inte riktigt. Ska faktiskt alldeles strax bli upphämtad för en after work. Har inte varit på jobbet idag, men har ändå jobbat. Den sista insatsen, tror jag, i mammas hus. Ryggen är INTE riktigt bra efter...

Av Liv - 12 februari 2008 20:57

Idag blev jag faktiskt näst intill beordrad att ta semester. På något sätt framgick nog mitt tillstånd väldigt tydligt, utan att jag egentligen satt ord på hur jag mådde. Chefen är orolig att jag ska klappa ihop helt. Jag lovade att ta semester åtmin...

Ovido - Quiz & Flashcards