Alla inlägg den 2 november 2007

Av Liv - 2 november 2007 19:56

Med "tanke" på mitt förrförra inlägg "Mänskligt ansvar" och en kommentar till det inlägget vill jag här vidareutveckla resonemanget lite. Som sagt, den ena av, de hittills två och kloka, kommentarerna/reflektionerna tolkar jag som att den går ut på (kanske lite tillspetsat) att inte kunna vara ansvarig för de tankar och känslor som finns inom en.


Jag håller med om att det är himla svårt att tänka sig att man kan påverka och ha ansvar för de tankar och känslor som bara finns inom en själv, de bara dyker upp och tar plats i ens inre. Men, om man tänker så här: om jag själv inte har ansvar, vem har det då? Ett svar eller en tanke om det kan kanske vara: "ingen". Om man då fortsätter tanken till: Om någon kan påverka tanken som finns i en själv, vem ligger då närmast till hands? Ja, här tänker jag ändå, åtminstone i detta nu, att det är en själv.

Av Liv - 2 november 2007 17:26

Tänk om det faktiskt är så att jag duger helt och hållet som jag är, med alla delar inom mig. Inklusive allt jag är rädd för, inte tycker om, skäms för, känner skuld för osv osv...


... och så har jag i alla år gått omkring i en föreställning om att jag inte duger. Jag menar framförallt den känslomässiga föreställningen. Mitt intellekt säger att jag duger helt och hållet, men sen är det det där med integrationen/mötet mellan känslan och intellektet. Det som ger en sann, sammanhållen, total och kraftfull upplevelse.


Vad har det här inneburit för mig?

Vad har jag missat?

Hur ändrar jag på den känslan?


Vilken möjlighet jag har att förbättra och förgylla livet egentligen...


*Tänker och känner vidare*

Ha en skön helg!

Av Liv - 2 november 2007 08:40


Jag är fullt ansvarig för mina

  • tankar
  • känslor
  • behov
  • handlingar

Jag är helt och fullt ansvarig för mitt liv.

Jag är ansvarig för avsikten med min kommunikation.

Jag är aldrig ansvarig för den andra människans reaktioner.

Jag kan bara ta ansvar för hur jag hanterar hur den andra människan reagerar.


Så här (som ovan) står det på en lapp jag har hängande på jobbet. Jag har fått den av en beteendevetare, kanske är det hon som skrivit, men det är jag  osäker på.

Vem som än har sagt eller skrivit det så det bra uttryckt, tycker jag.

Ovido - Quiz & Flashcards